Łańcuszek pomocnych dłoni
Łańcuszek pomocnych dłoni
Mała Pomocnica zainspirowała nas do stworzenia łańcuszka pomocnych dłoni, który został utworzony z prac nadesłanych przez dzieci.
Oto on:
Pozdrawiam,
Pani Kamila
uczymy, rozwijamy, inspirujemy...
Pozdrawiam,
Pani Kamila
● „Zielona niespodzianka” – wysłuchanie bajki.
Pewnego dnia w pudełku z farbami wieczko otworzyło się wcześniej niż zwykle. Kiedy wszystkie krążki kolorowych farb jeszcze spały, zielony krążek przeciągnął się, ziewnął głośno i pomyślał: „Jaki dzisiaj piękny dzień! Zrobię wszystkim niespodziankę i namaluję coś ślicznego!”. Niebieskiej farbie śniło się piękne niebo, czerwonej – malinka słodka jak miód, a żółtej – sikorka siedząca na wielkim słoneczniku. Zielona farba pomyślała, podumała i zabrała się do pracy. Szur, szur, szur, mach, mach, mach – i zielona farba namalowała pięknego psa. Miał długi puszysty ogonek i wąsy długie i ostre jak igiełki. Zielona farba była bardzo zadowolona ze swojej pracy.Pewnego dnia w pudełku z farbami wieczko otworzyło się wcześniej niż zwykle.
– Wstawajcie, pobudka! – zawołała do swoich przyjaciół. – Zobaczcie, co dla was zrobiłam! Mam dla was niespodziankę.
Zaspane kolorowe krążki przeciągnęły się, popatrzyły i nie mogły uwierzyć w to, co zobaczyły.
– Co to jest? – zapytała niebieska farba.
– Nigdy nie widziałam zielonego psa, chi, chi, chi – śmiała się czerwona farba.
Zielona farba zzieleniała ze zdziwienia.
– I zbudziłaś nas tylko po to, żeby pokazać nam to coś? – zapytała złośliwie żółta farba.
Zielona farba pozieleniała ze złości.
– Co wam się nie podoba? Spójrzcie, jaki ten pies jest piękny! Ma puszysty ogon, długie wąsy i ostre pazury. Czemu się śmiejecie?
Kochana zielona farbo – powiedziały jej przyjaciółki. –Zielona może być trawa, liście, żaba, ale nie pies!
Zielona farba pomyślała, podumała i zabrała się do pracy.
Szur, szur, szur, mach, mach, mach i namalowała: piękną zieloną trawę kołyszącą się na wietrze, a w niej małą zieloną żabkę grającą w zieloną piłkę z zielonym konikiem polnym.
„Zabawa w zielone” – utrwalanie w zabawie znajomości koloru zielonego i wyodrębnianie go spośród innych kolorów.
Rodzic zadaje dziecku przykładowe pytania:
Jaki kolor jest najbardziej charakterystyczny dla wiosny?
Kto z nas ma coś zielonego na sobie?
Czy potrafisz znaleźć w naszym domu przedmioty w kolorze zielonym?
Zabawa w zielone
(Agnieszka Kornacka)
„Mamusiu, zieloną kredkę mam,
ale nie potrafię rysować sam.
Co narysować, nie mam zielonego pojęcia.
Chyba poszukam innego zajęcia”.
„Może być choćby trawa…
A w tej trawie żaba
i jeszcze polny konik”.
„Dobrze! I jeszcze balonik!”.
„A może czterolistna koniczyna?”.
„Tak! I wysoka roślina!
Może być też groch zielony
i jeszcze ogórek kiszony.
O rany, tyle zielonych rzeczy dookoła,
czy narysować wszystkie zdołam?”.
O żółtym tulipanie – słuchanie opowiadania.
W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak
wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami. Wokoło bowiem było bardzo cicho
i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.
— Kto tam? — zapytał obudzony ze snu Tulipanek.
— To ja, Deszczyk, chcę wejść do ciebie. Nie bój się, maleńki. Otwórz.
— Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.
Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki,
miły głosik wyszeptał:
— Tulipanku, wpuść mnie!
— Ktoś ty?
— Promyk Słoneczny — odpowiedział cieniutki głosik.
— O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.
Ale Promyk Słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do
domku tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał:
— Kto tam puka? — zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.
— To my, Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie.
Wtedy Tulipanek pomyślał:
„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady".
— I otworzył.
Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domku tulipanowego.
Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę, Promyk
Słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit.
Mały Żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku
i przebił go...
I, o dziwo, znalazł się wśród pięknego ogrodu, na zielonej
trawce. Była wczesna wiosna. Promyki słońca padały na żółtą
główkę Tulipanka.
A rano przyszły dzieci i zawołały:
— Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana! Teraz już na
pewno będzie wiosna.
Rozmowa kierowana w oparciu o treść opowiadania.
Przykładowe pytania:
Kto jako pierwszy odwiedził Tulipanka?
O co poprosił Deszczyk Tulipanka?
Dlaczego Tulipanek nie chciał wpuścić Deszczu?
Kto jeszcze odwiedził Tulipanka w jego domku?
Dlaczego Słoneczko i Deszczyk chcieli wejść do domku Tulipanka?
W czym pomogli Tulipankowi?
Zbieramy nasiona - ćwiczenie stóp.
Dziecko spaceruje boso między rozłożonymi ziarenkami fasoli. Gdy rodzic klaśnie w ręce, dzieci podchodzą do najbliższego ziarenka i podnoszą go z podłogi wyłącznie za pomocą stóp. Schwytane w dłoń ziarenko odnoszą do pojemnika. Zabawa trwa do momentu aż wszystkie ziarenka zostaną uprzątnięte z dywanu.
Co będzie z tego nasiona? - założenie domowej uprawy
Dziecko otrzymuje słoik, kawałek gazy, gumkę recepturkę i nasiono fasoli. Dziecko mocuje z pomocą rodzica gazę gumką recepturką na szyjce słoika. Lekko naciskają nagazę, aby uzyskać wgłębienie w słoiku. Następnie wlewają wodę tak, aby gaza była częściowo zanurzona, po czym kładą na niej nasiono fasoli. Słoik układamy w dobrze nasłonecznionym miejscu i przynajmniej 1 raz dziennie podlewamy wodą tak, aby gaza była częściowo zanurzona.
Rysowanka – zabawa paluszkowa
(Agnieszka Kornacka)
Wyrywamy chwasty,
(dzieci prostują lewą dłoń, prawą ręką delikatnie pociągają po kolei palce lewej)
na bok je zgrabimy.
(drapią palcami prawej dłoni wewnętrzną część lewej)
Robimy dołeczki,
(wiercą palcem wskazującym wnętrze lewej dłoni)
cebulki wsadzimy.
(wciskają w lewą dłoń złączone palce prawej dłoni)
Dołki zasypiemy,
(zginają po kolei palce lewej dłoni)
ziemię przyklepiemy.
(uderzają prawą dłonią w zaciśniętą lewą)
A teraz ogródek cały podlejemy.
(poruszają palcami prawej dłoni nad lewą)
Pozdrawiam,
Pani Kamila
*Porozmawiamy o pomaganiu,*Przeczytam opowiadanie "Mała Pomocnica", którego autorem jest Roger Hargreaves, *Zadam dziecku pytania do przesłuchanego tekstu, *Zrobimy test na dobrego pomocnika, *Wyznaczę dziecku zadanie do samodzielnego zrealizowania w domu.
https://www.youtube.com/watch?v=eclVo4SdSU4&feature=youtu.be
Pozdrawiam,
Pani Kamila
Prace dzieci po obejrzeniu lekcji 2
Amelka (Żabki)
Kacper (Żabki)
Hania (Gumisie)
Kornelia (Żabki)
Julka (Żabki)
Igor (Żabki)
Blanka (Żabki)
Michał (Żabki)
Lena (Żabki)
Michalina (Żabki)
Mateusz (Żabki)
Aleksander (Żabki)
Pozdrawiam,
Pani Kamila
Prace dzieci po obejrzeniu lekcji 1
Michalina (Żabki)
Kacper (Żabki)
Amelka (Żabki)
Aleksander (Żabki)
Kornelia (Żabki)
Wojtek (Żabki)
Mateusz (Żabki)
Julka (Żabki)
Miłosz (Żabki)
Blanka (Żabki)
Pozdrawiam,
Pani Kamila
*Przeczytam opowiadanie "Pan Leniuszek", którego autorem jest Roger Hargreaves, *Zadam dziecku pytania do przesłuchanego tekstu, *Narysujemy wspólnie Pana Leniuszka, *Utrwalimy głoskę "K", *Wyznaczę dziecku zadanie do samodzielnego zrealizowania w domu.
https://www.youtube.com/watch?v=x4TEmjloEkk
Oczywiście czekam na prace :)
Pozdrawiam,
Pani Kamila